Siirt Üniversitesi İktisadi İşletmesi

Mevzuat

SİİRT ÜNİVERSİTESİ
İKTİSADİ İŞLETMESİ YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar, Ticaret Unvanı
ve Faaliyet Alanı
Amaç
MADDE 1– (1) Bu yönergenin amacı, Siirt Üniversitesi İktisadi İşletmesinin kuruluşu,
kapsamı, faaliyet alanları, idari ve mali işlemler ile yönetim ve denetim ilkelerine ilişkin esas
ve usulleri düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu yönerge hükümleri, yukarıda belirtilen amaçlar için kurulacak olan
Siirt Üniversitesi İktisadi İşletme ve Şubelerinin işletilmesi ile ilgili usul ve esasları kapsar.
Yasal dayanak-
MADDE 3- (1) Bu yönergenin dayanağı, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 46.
ve 47. maddesi, 03.02.1984 tarih ve 18301 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yükseköğretim
Kurumları Mediko-Sosyal, Sağlık Kültür ve Spor İşleri Dairesi Uygulama Yönetmeliği”, 657
sayılı Devlet Memurları Kanununun 191. maddesi, 178 sayılı KHK’nın 10. Maddesi, 5520 sayılı
Kurumlar Vergisi Kanunu’nun ilgili maddeleri ve 30.12.2005 tarih ve 26039 Sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan “Kamu Kurum ve Kuruluşlarınca İşletilen Sosyal Tesislerin Muhasebe
Uygulamalarına Dair Esas ve Usuller” ile yıllık Bütçe Kanunlarıdır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönerge’ de geçen
a) Üniversite: Siirt Üniversitesini,
b) Rektör: Siirt Üniversitesi Rektörünü,
c) Rektör Yardımcısı: Siirt Üniversitesi Rektör Yardımcısını
d) Yürütme Kurulu: İktisadi İşletme Yürütme Kurulunu,
ç) Denetleme Kurulu: İktisadi İşletme Denetleme Kurulunu,
e) İktisadi İşletme Müdürü: İktisadi İşletmenin Tesislerinden sorumlu Müdürü,
f) İşletme Müdür Yardımcısı: İktisadi İşletme Müdür Yardımcısını,
g) Tesis: İktisadi İşletme tesislerini,
h) Tesis Sorumlusu: Her bir tesisten sorumlu personeli,
ğ) Harcama Yetkilisi: İktisadi İşletmenin Yürütme Kurulu Başkanını,
i) Gerçekleştirme Görevlisi: İktisadi İşletme Müdürünü,
ı) Muhasebe Görevlisi: İktisadi İşletmenin muhasebe işlemlerinin yürütülmesi,
kayıtlara alınmasından sorumlu personeli,
ifade eder.
İktisadi İşletmenin Ticaret Unvanı ve Faaliyet Alanı
MADDE 5-(1) Ticaret Unvanı: Siirt Üniversitesi İktisadi İşletmesi’dir.
(2) Faaliyet Alanı: Siirt Üniversitesi personelinin, eş ve çocuklarının ve kanunen
bakmakla yükümlü oldukları aile bireylerinin, öğrencilerinin, Siirt Üniversitesi’nce düzenlenen
bilimsel, kültürel ve sosyal etkinliklere katılımcı olarak davet edilenlerin, uluslararası
anlaşmalar ve değişim programıyla gelen kişilerin, diğer üniversitelerden gelen konukların,
Siirt Üniversitesi ile ilişkili olduğu kamu idareleri ve özel sektör temsilcilerinin ve dış
ülkelerden gelen konukların ücret karşılığı yararlanabileceği, araştırma ve uygulama oteli,
konukevi, öğrenci yurdu, araç bandrol uygulaması, kreş, anaokulu, gündüz bakımevi, otobüs,
taksi durak ve reklam panoları, öğrenci yurdu, park ve otopark alanı, kongre ve kültür
merkezleri, sinema, fitness salonu, market, spor tesisi, sportif faaliyetler, havuz, bisiklet ve
scooter kiralama, kuaför, güzellik salonu, sağlık merkezi, kantin, kafeterya, konaklama tesisi,
lokanta, restoran, büfe, fotokopi odası, kitabevi, kırtasiye, otomat, konaklama ve sosyal tesis
işletmeleri ile kültürel gezi ve rehberlik hizmetleri, matbaa, eğitim amaçlı kurslar, çevirmenlik
ve danışmanlık, basım-yayım, Siirt Üniversitesinin tescilli, logolu ürünleri (Cüppe, hoody, tshirt,
sweatshirt, her türlü promosyon ürünleri v.b.), ajans, organizasyon işleri ve diğer
hizmetlerin bu yönerge hükümlerine göre işletmesi veya işlettirilmesidir.
İKİNCİ BÖLÜM
Organlar, Görevleri ve Çalışma esasları
Organlar
MADDE 6-(1) İktisadi İşletme, aşağıda yazılı organlar tarafından yönetilir ve
denetlenir.
a) Yürütme Kurulu
b) Denetleme Kurulu
c) İktisadi İşletme Müdürü
Yürütme Kurulu
MADDE 7-(1) Yürütme Kurulu, İktisadi İşletmenin en yüksek seviyede yetkili ve
sorumlu karar organıdır.
(2)Yürütme kurulu başkanı, Rektör veya görevlendireceği
Rektör yardımcısıdır. Yürütme kurulu; Rektör veya Rektör tarafından görevlendirilecek
Rektör yardımcısı, İktisadi İşletme Müdürü ve Rektör tarafından akademik veya idari
personel arasından görevlendirilecek üç personel olmak üzere 5 (Beş) üyeden
oluşmaktadır. Yürütme Kurulu üyeleri dört yıl süre için görevlendirilirler. Kurul üye
tam sayısının yarıdan bir fazlası ile toplanır. Kararlar ise katılanların çoğunluk oyu
ile alınır. Oyların eşit olması durumunda Yürütme Kurulu başkanının katıldığı taraf
çoğunluk sağlamış kabul edilir. Görev süresi biten kurul üyeleri yeniden
görevlendirilebilir. Rektör gerekli gördüğü hallerde sürenin bitmesini beklemeden
görevlendirilen yürütme kurulu üyelerini değiştirebilir.
Yürütme Kurulu üyelerinin idari görevleri sona erdiğinde kurul üyelikleri de düşer.
Yürütme Kurulunun görevleri
MADDE 8-(1) Yürütme Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Hizmet ve etkinliklerin bu yönerge hükümlerine uygun olarak yürütülmesini
sağlamak,
b) Üniversite birimlerinde, İktisadi İşletme bünyesinde faaliyet gösteren işletmelerin,
işletilmesi veya kiralanması, denetlenmesi ve çalışan personelin iş ve görev tanımları ile ilgili
ilkeleri belirlemek,
c) Yürütme Kurulu Başkanı tarafından sunulacak teklif, rapor, bilanço, gelir tablosunu
görüşmek,
ç) İktisadi İşletmenin İdari ve mali yönetimine ilişkin Rektöre öneriler sunmak,
d) İktisadi İşletme Müdürü tarafından hazırlanan teklif, rapor, bilanço ve gelir tablosunu
görüşmek ve karara bağlamak,
e) İktisadi İşletmede yeni birimlerin açılmasına ve mevcut birimlerin Üniversite
tarafından işletilmesi, kiraya verilmesi ya da kapatılması ile ilgili raporları hazırlayarak bu
konularda belirlediği önerileri Rektörün onayına sunmak,
f) Her yıl sonunda faaliyet raporu hazırlamak,
g) Dava açılması, sulh ve feragate karar verilmesi ve alacak tahsilinden vazgeçilmesi
v.b. durumlar ile ilgili kararları almak,
ğ) İktisadi İşletmenin tüm birimlerinde ihtiyaç duyulacak personelin istihdamına ve
personele ödenecek ücretlere ve fazla çalışma ücretlerine ilişkin kararları almak,
h) Tesislerde üretilen mal ve hizmetten yararlanacaklardan tahsil edilecek bedeller ile
kantinlerde satılacak ticari malların fiyatlarını belirlemek, Denetleme Kurulu tarafından
düzenlenen raporları değerlendirmektir.
Denetleme
MADDE 9-(1) İktisadi İşletmeler Denetleme Kurulu tarafından denetlenir. 6085 Sayılı
Sayıştay kanunu 4/b Maddesi gereğince Sayıştay tarafından ayrıca 5018 sayılı Kamu mali
Yönetim ve Kontrol kanunu gereğince iç denetçiler tarafından denetlenir.
Denetleme Kurulu
MADDE 10-(1) Denetleme Kurulu Siirt Üniversitesi Rektörlüğü’nün üç yıl süre
görevlendireceği biri mali konularda deneyimli az üç üniversite personelinden oluşur. Görev
süresi sona eren kurul üyesi tekrar görevlendirilebilir. Rektör gerekli gördüğü durumlarda,
görev süresi tamamlanmadan Denetleme Kurulu üyelerini görevden alabilir. Herhangi bir
nedenle görevinden ayrılan üyenin yerine kalan süreyi tamamlamak üzere yeni bir üye
görevlendirilir. Denetleme Kurulu, üye tam sayısının yarıdan bir fazlası ile toplanır; kararlar ise
katılanların çoğunluk oyu ile alınır. Yürütme Kurulunda görev alan personel Denetleme
Kurulunda görev alamaz.
Denetleme Kurulunun görevleri
MADDE 11-(1) Denetleme Kurulunun görevleri şunlardır:
a) İşletmelerin yönergeye uygun olarak yönetilip yönetilmediğini her öğretim yılında
en az bir kere ve de gerek görüldüğünde denetlemek,
b) Defter, hesap ve kayıtların mevzuata uygun tutulup tutulmadığını kontrol etmek,
c) Hizmetlerin kalitesinin artırılması konusunda tavsiyelerde bulunmak,
ç) Rektör gerekli gördüğü durumlarda iktisadi İşletmeyi dışarıdan denetim
kuruluşlarına denetletebilir.
d) Denetim sonunda denetim raporunu hazırlamak ve Rektöre sunulmak üzere İktisadi
İşletme Yürütme Kuruluna sunmak,
e) Denetim Raporlarının zamanaşımı süresince İktisadi İşletme bünyesinde
saklanmasını sağlamak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Görevliler
İktisadi İşletme Müdürü
MADDE 12-(1) İktisadi İşletme Müdürü, Rektör tarafından üniversite personelleri
arasından görevlendirilen kişidir. İktisadi işletmenin sorumlu müdürüdür. Yürütme kurulu
başkanına karşı sorumludur. Hizmetler Yürütme Kurulunun koordinasyonunda İktisadi İşletme
Müdürü tarafından yürütülür. İktisadi İşletme Müdürü aynı zamanda gerçekleştirme görevlisi
görevini üstlenir. İktisadi işletme müdürüne yardımcı olmak üzere ihtiyaç duyulması halinde
kendisinin teklifi, Yürütme kurulu başkanının onayı ile iktisadi işletme müdür yardımcısı, her
tesis için de tesis sorumlusu görevlendirir. Bu görevlendirmeler iktisadi işletme çalışanları
arasından da yapılabilir.
İktisadi İşletme Müdürünün görevleri
MADDE 13-(1) İktisadi İşletme Müdürünün görevleri şunlardır:
a) İktisadi İşletmenin ve personelin sevk ve idaresini mevzuat hükümleri, işletme
genelgeleri ve Yürütme kurulu kararlarına uygun olarak icra etmek,
b) İşletmenin çalışma sistemini ve düzenini ve ayrıca personel planlaması ilgili talimat
hazırlayarak Yürütme Kurulunda görüşülmek üzere sunmak,
c) İşletmenin gelir ve giderlerinin takibini yapmak,
ç) İşletme için alınan taşınırların muhafazasını sağlamak,
d) Yürütme Kurulunun aldığı kararların uygulanmasını sağlamak,
e) Hizmetlerin yürütülmesi ile ilgili yazışmaları, Vergi Dairesine ve diğer resmi kurum
ve kuruluşlara verilen beyanname ve diğer belgeleri imzalamak,
f) Tesis gelirlerini tahsil etmek,
g) Maliye Bakanlığınca yayınlanan “Kamu Kurum ve Kuruluşlarınca İşletilen Sosyal
Tesislerin Muhasebe Uygulamalarına Dair Esas ve Usuller” hükümleri doğrultusunda
işlemlerin yürütülmesini sağlamak,
ğ) Yürütme Kuruluna ve Yürütme Kurulu Başkanına önerilerde bulunur.
h) Hizmetlerin yürütülebilmesi yönünden; bankalarda vadeli, vadesiz ve yatırım
hesapları açmak, bu hesaplara para yatırmak, para çekmek, bu hesaplarda oluşan mevduatların
değerlendirilmesi yönünde tüm bankacılık olanaklarını kullanmak, hesaplar üzerinden çek
karnesi almak, çek keşide etmek, kredi kartı başvurusunda bulunmak, POS başvurusu yapmak,
ödeme talimatı vermek ve bu işlemleri yürütülmesi sırasında ortaya çıkan belgeleri imzalamak,
ı) İktisadi İşletme Müdürü, kendisine verilen görevleri mevzuata ve usullere uygun
olarak yürütülmesinden, düzenlediği belgelerin doğruluğundan ve işletmedeki diğer görevliler
tarafından düzenlenen belgeler üzerinde yapması gereken kontrollerden sorumludur.
j) Yönerge hükümleri doğrultusunda birimlerin işletimini ve düzenini sağlar.
İşletme Müdür Yardımcısı
MADDE 14 – (1) İşletme Müdür Yardımcısı, İşletme Müdürünün önereceği adaylar
arasından Yürütme Kurulu Başkanı tarafından atanır.
(2) İşletme Müdür Yardımcısı, İşletme Müdürünün kendisine verdiği görevleri yerine
getirir. Bu görevlerin İşletme Müdür Yardımcısı tarafından yerine getirilmesi, İşletme
Müdürünün hukuki, cezai ve idari sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
(3) İşletme Müdürüne, Harcama Yetkilisi görevi verildiği taktirde Gerçekleştirme
Görevlisi ve Saymanlık Görevlerini İşletme Müdür Yardımcısı tarafından yürütülür.
Tesis Sorumlusu
MADDE 15-(1) Yürütme Kurulu, İktisadi İşletme Müdürünün önerisini alarak her tesis
için bir Tesis Sorumlusu görevlendirilmek üzere rektörün onayına sunar. Tesis Sorumlusu,
İktisadi İşletme Müdürüne karşı sorumludur.
Tesis Sorumlusunun görevleri
MADDE 16-(1) Tesis Sorumlusunun görevleri şunlardır:
a) Mevzuat hükümleri, genelgeler, Yürütme Kurulu kararları, İktisadi İşletme
Müdürünün vereceği talimatlara uygun olarak tesisin sevk ve idaresini icra etmek,
b) Sorumlu olduğu tesisin temizlik ve hijyeni, iş görenlerin çalışma düzeni ve
tesislerdeki her türlü aksaklıkların giderilmesini sağlamak,
c) Tesisin gelirlerinin tahsilini ve giderlerin takibini yapmak,
ç) Tesisin her türlü taşınırının muhafazasını sağlamak,
d) Tesisin bakım ve onarım ihtiyaçlarını tespit ederek İktisadi İşletme Müdürüne
bildirmek ve takip etmek,
e) Tesisinde çalışan personelin çalışma saatlerini düzenlemek ve bunların görevlerini
belirlemektir.
Mali Müşavir
MADDE 17-(1) Mali Müşavir görevinden dolayı İktisadi İşletmeler Müdürüne karşı
sorumludur. Mali Müşavir bulunmaması durumunda, bu hizmet dışarıdan hizmet alımı şeklinde
karşılanabilir.
Mali Müşavirin görevleri
MADDE 18-(1) Mali Müşavirin görevleri şunlardır:
a) Mali kaynakların dengeli ve verimli bir şekilde kullanılması için gerekli tedbirleri
almak ve yönlendirmeleri yapmak,
b) İşletmenin ticari faaliyetleri ile ilgili yasal mevzuatların uygulanmasını sağlamak,
c) Muhasebe birimi içinde etkin bir muhasebe bilgi sistemi kurmak ve geliştirmek,
ç) Muhasebe personeline, birim iş ve işlemlerinin etkin ve verimli bir şekilde
gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyulan konularda hizmet içi eğitim vermek,
d) Muhasebe içi, iç kontrol ve denetim mekanizmasının işlerliğinin kontrolünü
yapmak,
e) Aylık, üç aylık ve yıllık bilanço, gelir – gider tablosu ve mizanları çıkarmak,
f) İşletmeye alınan ve ayrılan personelin giriş ve çıkış işlemlerini yapmak ve ilgili
resmi kurumlara bildirilmesi zorunlu olan formları düzenlemek ve iletmek,
g) Vergi dönemlerinde gerekli beyannameleri elektronik ortamda hazırlayıp ödeme
onayına sunmak ve ödemeleri yapmak,
ğ) Yılsonu kapanış ve devir işlemlerini yapmaktır.
Diğer görevliler
MADDE 19-(1) Personel istihdam edilmesi; birimlerin işletilmesinde, bedeli işletme
gelirlerinden karşılanmak üzere, öğrenciler kısmi zamanlı çalıştırılabilir. İhtiyaç durumunda,
Maliye Bakanlığınca yayımlanan bütçe uygulama talimatları doğrultusunda, Üniversite
Personeli de görevlendirilebilir. İktisadi İşletme Müdürünün gerekçeli teklifi, Yürütme
Kurulunun Kararı ile tam ya da kısmi zamanlı işçi istihdam edilebilir. İşçi maaşları asgari ücret
üzerinden ödenir. İşçilerin niteliği, mesleki bilgisi ve gayretli çalışması dikkate alınarak asgari
ücretten fazla ücret ödenmesi, iktisadi işletme müdürünün gerekçeli teklifi, Yürütme Kurulunun
Kararı ile yapılır.
(2) Fazla mesai ücreti; hizmetin gerekleri doğrultusunda, sürekli çalışma durumu göz
önünde tutularak, İktisadi işletme müdürünün teklifi üzerine, Yürütme Kurulunun gerekçeli
kararına istinaden fazla mesai yapacak personel ve fazla çalışma saatleri belirlenir. Fazla
mesai yapan personele ayda en çok yüz (100) saate kadar fazla mesai ücreti ödenebilir. Yürütme
kurulu saat başı mesai ücretini (5) kata kadar çıkarabilir
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Mali Hususlar ve Genel Esaslar
Mali hususlar
MADDE 20-(1) İktisadi İşletmenin mali işleri aşağıda belirtildiği şekilde yürütülür.
a) Tüm ürün ve hizmet bedelleri, Yürütme Kurulu tarafından belirlenir. Bedellerin
tespitinde Kamu Sosyal Tesislerine ilişkin Tebliğ hükümleri göz önünde bulundurulur.
b) İşletmenin faaliyetleri kapsamında elde edilen gelirler işletmenin konu ve amacına
uygun olarak harcanır.
c) Ödeme ve tahsilatların milli bankalar aracılığı ile yapılmasında, kasada
bulundurulacak nakit tutarının belirlenmesinde (işin gereği olarak saat 16.00 dan sonra ve tatil
günlerinde yapılan tahsilat kurum kasasında saklanır ve ilk mesai günü bankaya yatırılır) ve
avansın kapatılmasında Kamu Sosyal Tesislerine İlişkin Tebliğ, Kamu Kurum ve
Kuruluşlarınca işletilen Sosyal Tesislerin Muhasebe Uygulamalarına Dair esas ve Usuller,
Maliye Bakanlığı belirlemeleri ve yılı Bütçe Kanunu hükümleri göz önünde bulundurulur. Gelir
ve giderlerde hesap dönemi her yıl 01 Ocak tarihinde başlar, 31 Aralık tarihinde sona erer.
ç) Avanslarda Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı için belirlenen limit esas alınır.
d) İşletme adına milli bankalarda açılacak hesaplar Yürütme Kurulu kararı ile açılır.
e) Hizmetlerin yürütülebilmesi yönünden; bankalarda vadeli, vadesiz ve yatırım
hesapları açmaya, bu hesaplara para yatırmaya, para çekmeye, bu hesaplarda oluşan
mevduatların değerlendirilmesi yönünde tüm bankacılık olanaklarını kullanmaya, hesaplar
üzerinden çek karnesi almaya, kredi kartı çıkartmaya, çek keşide etmeye, POS başvurusu
yapmaya, ödeme talimatı vermeye ve bu işlemleri yürütülmesi sırasında ortaya çıkan belgeleri
imzalamaya İktisadi İşletme Müdürü yetkilidir.
f) İşletmenin, güncel gider mevzuatına uymayan doğrudan veya dolaylı bazı
giderlerini tutanak, fatura, fiş, makbuz vb. belgeler karşılığında doğrudan gerçekleştirmeye
harcama yetkilisinin onayı ile İktisadi İşletme Müdürü yetkilidir. Ancak bu tutar her yıl genel
bütçe kapsamında belirtilen idareler için belirlenen avans limitini geçemez.
g) İşletmede verilen hizmet karşılığı gelir ve giderlerin muhasebe işlemleri güncel
mali mevzuat hükümlerine göre tutulur. Tüm gelir ve gider evrakları bir asıl bir suret olmak
üzere iki nüsha düzenlenir.
ğ) İşletmenin bilanço ve gelir tablosu altı aylık ve yıllık olarak İktisadi İşletme
Müdürü tarafından hazırlattırılarak Yürütme Kurulunun onayına sunulur.
h) Kamu Sosyal Tesislerine İlişkin Tebliğde belirtilen düzenlemeye uygun olarak,
tesislerin bakım ve onarımı için yıl içinde elde edilen gelirin brüt tutarının %5‘i oranındaki tutar
ayrı bir hesapta tutulabilir ve söz konusu ihtiyaçlar için harcanabilir.
İktisadi İşletme Sermayesi
MADDE 21-(1) Yönetim Kurulunun aksine bir kararı yoksa yılsonunda oluşan dönem
net karının % 90’ı İktisadi İşletme sermayesine eklenir. Tahsis edilen veya taahhüt edilen
sermayeden henüz ödenmemiş kısmın tamamlanması halinde Yönetim Kurulunca sermaye
artırımı kararı alınır. Siirt Üniversitesi İktisadi İşletmesinin sermayesi bu yönergenin yürürlüğe
girdiği tarih itibariyle 10.000.000 TL olarak belirlenmiştir.
(2) İşletmenin ödenmiş sermaye tutarı, tahsis edilen sermaye tutarına ulaşıncaya kadar,
elde edilen dönem sonu kârları ödenmemiş sermayeye mahsup edilir. Bağışlar, varsa öncelikle
ödenmemiş sermayeye mahsup edilir. Ödenmiş sermaye tutarı, tahsis edilen sermaye tutarına
ulaştıktan sonra elde edilen bağış ve yardımlar, tahsis edilen sermaye tutarına bakılmaksızın
sermayeye eklenir.
İktisadi işletmenin gelirleri
MADDE 22-(1) İktisadi İşletmenin gelirleri;
a) Mal ve hizmet satış gelirleri,
b) Kira gelirleri,
c) Faiz/Kar payı gelirleri,
d) Yatırım gelirleri,
ç) Her türlü nakdi, ayni bağış ve yardımlar ve diğer gelirlerden oluşur.
(2) Ticari mal satışından elde edilen gelirler ile ilk madde ve malzemeden üretilerek
satılan mal ve hizmet satışından elde edilen gelirler (çay-kahve vb., fotokopi çekim bedeli,
otopark, kongre ve kültür merkezi, kreş vb.) gelir yardımcı hesaplar alt kodlarında ayrı
muhasebeleştirilir. İktisadi İşletmenin gelirleri, Kamu Kurum ve Kuruluşlarınca işletilen Sosyal
Tesislerin Muhasebe uygulamasına Dair Esas ve Usullerin 27. Maddesi ile belirlenmiş
belgelerle muhasebe yetkilisi tarafından tahsil edilir. Alındı ve alındı yerine geçen belge
düzenlenmeden yetkili olmayan kişiler tarafından hiçbir şekilde para alınarak tahsilat
yapılamaz. Her muhasebe yetkilisi mutemedi, kasada tutulabilecek günlük nakit miktarını her
yıl Maliye Bakanlığı’nca belirlenecek miktarı aşmayacak şekilde her gün tahsil ettiği tesis
gelirini bankaya veya muhasebe birimine yatırarak gelir dökümünü muhasebe yetkilisine
verir.
Giderler
MADDE 23-(1) İktisadi işletmeden elde edilen gelirler;
a) Tesislerin işletilmesi amacıyla, tesislere alınacak ticari mal, mamul mal ve hizmetler
ile işletmelerin bakım ve onarımlarında, ticari mal mamul mal ve hizmet alımları 4734 sayılı
kamu İhale Kanununun 3/g maddesi ve geçici 4. Maddesi gereğince yapılır. Bu çerçevede;
1- 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 22 (d) maddesi gereğince yapılacak mal ve
hizmet alımları ile yapım işleri için Büyükşehir Belediyeleri sınırlarında yer alan idareler için
belirlenen limit uygulanır.
2- 4734 Sayılı Kamu ihale kanununun 21 (f) maddesi gereğince yapılacak mal ve
hizmet alımlarında söz konusu fıkrada belirlenen limitin üç katı uygulanır.
3- Satın alma işlemlerini yürüten personele Bütçe Kanununda belirlenen miktarın
üç ( 3 ) katına kadar avans verilebilir. Avansın en geç yedi ( 7 ) gün içinde mahsubu veya iadesi
sağlanır.
b) İşçi ve kısmi zamanlı öğrenci ücretlerinin ödenmesinde,
c) 657 Sayılı devlet memurları kanununa göre ödenecek fazla mesai ücretlerinin
ödenmesinde,
ç) 5520 sayılı Kurumlar Vergisi kanununun elverdiği ölçüde Siirt Üniversitesi
eğitim ve öğretim için yapılacak ayni ve nakdi yardım ödemelerinde,
d) Amortisman ve benzeri zorunlu giderlerin ödenmesinde ,
e) Yürütme Kurulunca gerek görülecek gerekçeli kararlarına istinaden yukarıda
sayılmayan giderlerde harcanır.
Fiyatlandırma Esasları
MADDE 24- (1) Yürütme Kurulu, verilecek hizmetlerin türünü ve kalitesini, satışa
sunulacak mal ve hizmetlerin tür, miktar ve fiyatlarını, Maliye Bakanlığınca yayınlanan Bütçe
Uygulama Tebliğleri ile belirlenmiş olan fiyatları dikkate alarak, iktisadi işletmede verilen
hizmet veya satılan üründe kullanılan işçilik (işçi ve işveren payları, kıdem tazminatı ve benzeri
giderler dahil), hammadde, satın alma bedeli, elektrik,nakliye, ısınma, su, vergi, amortisman, fire
ve zayi gideri ve benzeri maliyet unsurlarına makul miktarda bir işletme karı eklenmek suretiyle
belirler.
Sır Saklama Mecburiyeti
MADDE 25- İktisadi İşletmenin yürütme ve denetim Kurulu üyeleri ile her kapsamdaki
personel, görevlerinin Yapılması sırasında öğrendikleri ve açıklanmasında iktisadi işletme ve
üniversite açısından zarar riski bulunan hususlar hakkında kanuni merciler ve yetkililer hariç
olmak üzere başkalarına bilgi veremezler.
Genel esaslar
MADDE 26-(1) İktisadi İşletmede yürütülen hizmetlere ilişkin genel esaslar aşağıda
belirtilmiştir.
a) Hizmetler, Yürütme Kurulu Başkanının genel gözetiminde, İktisadi İşletme
Müdürü tarafından Tesis Sorumlularına yetki verilmek suretiyle yürütülür.
b) Kamu sosyal Tesislerine İlişkin Tebliğ hükümleri gereğince, görev ve unvanı ne
olursa olsun hiçbir kişi ve personel işletmenin hizmetlerinden bedelini ödemeden
yararlandırılamaz. Ancak “Yükseköğretim Kurumları, Mediko-sosyal Sağlık, Kültür ve Spor
İşleri Dairesi Uygulama Yönetmeliği gereği, salonlar ve spor tesisleri eğitim öğretim amaçlı
faaliyetler ve Üniversite tarafından yapılan organizasyonlar için ücretsiz tahsis edilebilir.
Diğer taraftan Siirt Üniversitesince düzenlenen bilimsel, kültürel ve sosyal etkinliklere
katılımcı olarak davet edilenlere, konuklara ve diğer kullanıcılara verilen hizmetler için belirli
oranlarda indirim uygulanması ancak Yürütme Kurulu kararı ile mümkündür.
c) İşletmeye bağlı tesislerde alkol, uyuşturucu ve keyif verici maddeler bulundurulamaz
ve kullanılamaz, kumar oynanamaz ve oynatılamaz, öğrencilerin genel ahlak vb. konularda
zarar görebilecekleri ortamlar oluşturulamaz.
ç) İktisadi işletme rektör tarafından uygun görülen yerlere iktisadi işletme bünyesinde
faaliyet göstermek üzere tesis açmak veya mevcut tesislerin fiziki alanlarını iyileştirmek için
her türlü bina ve çevre düzeni yapar veya mevcutları bakım onarım ve tadilatlarını yaparak
iyileştirir.
d) İşletmeye bağlı tesislerin yapım, bakım ve onarımları İktisadi İşletme Müdürü ve
Tesis Sorumlusunun talebi ile yapılır. Yapılacak olan talep dosyasına; yaptırılacak olan işin
projeleri, planı ve nereye nasıl yaptırılması gerektiğine dair bilgiler eklenir. Yaptırılacak olan
yapım, onarım ve bakımların ihale işlemleri belirlenen ihale usul ve esaslara göre yapılır.
e) Üniversite taşınmazlarına yapılan her tür bakım onarım için harcanan miktar
Kurumlar Vergisi Kanununun eğitim kurumlarına bağış istisnasına uygun olarak gerekli şekilde
belgelendirilir.
f) İşletmeye bağlı tesisler, uygun görülecek sebepler dışında, Yürütme Kurulunun
onayı olmadan kapalı tutulamaz.
g) İşletme bünyesinde görevlendirilen personelin yıllık ve diğer izinlerinin
kullanımında İktisadi İşletme Müdürü ve Tesis Sorumlusu yetkilidir.
ğ) İktisadi İşletme Müdürünün teklifi ve Yürütme Kurulunun onayı ile işletmenin
ihtiyaç duyulan tesislerinde, dışarıdan hizmet satın alınmak suretiyle işgören çalıştırılabilir.
h) İktisadi İşletme Müdürünün değişmesi durumunda, durumun kendisine tebliğinden
itibaren 20 iş günü sonra görevinden ayrılır ve bu süre zarfında yeni görevlendirilen kişiye
hesap, evrak ve demirbaşları devreder, devir işleminden önce denetim kurulu tarafından
denetlenmeyen döneme ait denetleme işlemi yapıldıktan sonra devir işlemi gerçekleştirilir.
ı) Yürütme Kurulu üyelerine işletmenin kârından kamu kuruluşları ve KİT’ lerde ödenen
en yüksek miktarı aşmamak koşuluyla huzur hakkı ödenebilir.
i) Yönergede hüküm bulunmayan ve yürütme kurulunun dışındaki tüm idari kararlar
İktisadi İşletme Müdürünün teklifi üzerine Yürütme Kurulu tarafından verilir.
k) Hizmetler, Yürütme Kurulu Başkanının gözetiminde, İşletme Müdürü tarafından
yürütülür. İşletme Müdürü bu görevini yardımcısı ve tesis sorumluları eliyle de yürütebilir.
Ayrıca Yürütme Kurulunca gerekli görülen işlerde işçi ve sözleşmeli personel de çalıştırılabilir.
Ayrıca hizmetlerin yürütülebilmesi için iktisadi işletmeye kurumda görev yapan idari, akademik
ve diğer personel arasından da görevlendirme yapabilir.
l) İktisadi İşletme; Üniversitenin tüm birimlerindeki fiziki alanları eğitim, uygulama ve
diğer faaliyetleri için Rektör onayı ile kullanabilir. Bu durumda söz konusu faaliyet ile ilgili tüm
cari masraflar, ilgili birim yetkilisi, Yürütme Kurulu Başkanı ve İktisadi İşletme Müdürü
tarafından tutanak ile tespit edilerek, İktisadi İşletmeden karşılanır.
m) Maddi duran varlıklardaki değer artışları, sermayeye ilave edilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Muhasebe usulü ve defterlerin kullanımı
MADDE 27-(1) İşletme, vergi kanunları ve diğer mevzuat hükümlerine göre muhasebe
sistemini kurmak, uygulamak ve tutulması zorunlu defterleri tasdik ettirerek kullanmakla
yükümlüdür. İşletme, Kamu Kurum ve Kuruluşlarınca İşletilen Sosyal Tesislerin Muhasebe
Uygulamalarına Dair esas ve Usullerin, muhasebe işlemlerinin raporlanması ve hesapların
konsolidasyonuna ilişkin hükümlerine tabidir. Muhasebe işlemleri dışarıdan hizmet satın
alınması yoluyla da yaptırılabilir.
Defter ve belgelerin saklanması
MADDE 28-(1) İşletme ile ilgili fatura, perakende satış belgesi, irsaliye, bordro, karar,
rapor, yazı, mektup, telgraf, cetvel, senet, makbuz, tutanak, şartname, hak ediş vb. her türlü
belge, uygun ortamlarda ilgili mevzuatında belirtilen süreler içerisinde muhafaza edilir.
Zayi ve fire
MADDE 29-(1) Ticari malların üretiminde, satış esnasında veya depolarda
muhafazasında oluşabilecek fire ve zayi miktarları İktisadi İşletme Müdürünün teklifi ve
Yürütme Kurulunun kararı ile stoklardan düşürülebilir.
(2) Yürütme Kurulu, hangi üründe ne miktarlarda fire ve zayiinin stoklardan
düşülebileceğini, ne kadarının ilgili personelden tahsil edileceğini tespit eder.
Yürürlük
MADDE 30-(1) Bu Yönerge Üniversite Senatosunda kabul edildiği tarihte yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 31-(1) Bu Yönergeyi Siirt Üniversitesi Rektörü yürütür.

Güncelleme : 10.10.2022 10:45:04